Take a fresh look at your lifestyle.

Zpracování špenátu

Špenát je kromě hlávkového salátu naše nejrozšířenější listová zelenina a bohužel téměř jediný zástupce špenátové zeleniny na našem trhu. Neméně významná zelenina podobného typu je totiž špenát novozélandský, lebeda zahradní, mangold, portulák a šťovík zahradní.

Špenát a jeho původ

Špenát se ve střední Evropě pěstuje teprve od 16. století. Jeho název pochází z perského slova aspanakh, což svědčí o tom, že původ špenátu je nutné hledat na Blízkém východě. Odtamtud byl v 8. až 9. století přenesen do Španělska a odtud se rozšířil po celé Evropě.

Špenát a jeho výživové hodnoty

Listy špenátu obsahují lecitin, zvláštní špenátovou bílkovinu spinacin, saponiny, organicky vázané železo, jód, vápník a kyselinu fosforečnou. Čerstvá rostlinná šťáva špenátu obsahuje kromě listové zeleně a již jmenovaných důležitých látek také beta karoten tedy provitamín, a dále vitamíny C, B1, B2, B6, PP, K a kyselinu listovou, která je velmi důležitá proti určitým formám chudokrevnosti.

100g připraveného špenátu obsahuje přibližně 3,5  g bílkovin, 5 g tuku, 6G sacharidů a všehovšudy 80 g kalorií.

Špenát – vápník a kyselina šťavelová

Špenát sice na jedné straně obsahuje poměrně mnoho vápníku, ten se však ve stravě nemůže uplatnit, protože současně je přítomná kyselina šťavelová. Tato látka váže značnou část vápníku na nerozpustnou sůl, kterou nemůžou naše orgány využít. Kromě rebarbory a šťovíku obsahuje špenát ze všech zelenin této nepříjemné kyseliny nejvíce – na 100 g čerstvého špenátu připadá 0,5 až 1,0 mg kyseliny šťavelové. Proto je špenát zakázán při onemocnění ledvin.

Dobrá rada všem kuchařkám, které rády připravují špenát: Do špenátu je dobré vždy přidávat mléko nebo smetanu, které dodávají vápník a zároveň neutralizují kyselinu šťavelovou.

Špenát – zpracování

Čerstvý špenát poznáte od starého podle listů, které mají být vláčné. Špenát musíte dobře vyprat pod tekoucí vodou. Dlouho ho však ve vodě nemáčejte, abyste nevyluhovali cenné živiny.

Na většinu pokrmů se špenát vaří nebo dusí. Vařit se musí v dostatečném množství vody, jinak ztrácí barvu. Není vhodné pro udržení barvy přidávat jedlou sodu, jako to někteří dělají. Soda vodu změkčí, zelenina se více vyluhuje a ztrácí zejména vitamíny B a některé minerální látky.

Špenát se používá celý, v listech (vařený s máslem, zadělávaný nebo jako salát), špenát můžete také namlít.

Mezi oblíbené špenátové pokrmy patří například: bílá špenátová polévka, špenátový svítek do polévky, špenát vařený, špenát dušený, špenát ve vlastní šťávě, špenát na slanině, špenát na smetaně, špenátové omelety, špenátové lívanečky, špenát po orientálsku s rýží, špenátové krokety, špenátové noky, špenátové smaženky, špenátový pudink, salát ze syrového špenátu, pečený špenátový nákyp s uzeným masem a další dobroty.

Diskuze, komentuj

Stačí vyplnit jen jméno. Email nemusíte zadávat.