Take a fresh look at your lifestyle.

Jak zpracovat zelená rajčata

Jedno rajče denně dokáže pokrýt dávku potřebných vitaminů A, B, C a E. Kromě toho obsahuje bílkoviny, vlákninu, hořčík, sodík, vápník, draslík, železo, fosfor, karoten, lykopen, antioxidanty a téměř žádné sacharidy. Dokáže tak posílit imunitu a pomoci v boji proti množství nemocí trávicího a kardiovaskulárního systému, účinně bojuje proti stárnutí a lykopen dokonce chrání organismus před nádorovými onemocněními. Dají se zpracovat i zelená rajčata?

Když se vlády ujme říjen

Když přijde konec září a říjen, meteorologové sice ještě slibují babí léto, vašim rajčatům už to ale většinou nepomůže. Vlhko, chladno a větrno dělají s rostlinami své – neprospívá jim. Noční teploty klesají a první mrazíky jsou na spadnutí. Co se dá dělat? Už jen sklidit, co se dá, a nenechat plody venku podlehnout hnilobě a mrazu. Bohužel, většina rajčat je zelená, ale znáte to – vyhodit je, je škoda. Dají se zavařovat, nakládat, udělat čatní (viz dole), džem či je smažit na zeleno, jak to dělají Američané. Obsahují však solanin, který je jedovatý, a tak by se to s jejich konzumací nemělo přehánět.

Jeden z nejznámějších receptů na zpracování nedozrálých plodů rajčat je čatní (chutney)

Ingredience

1 kg zelených rajčat, 300 g jablek, 250 g cibule, 200 g zelené papriky, 3 zelené chilli papričky, 3 polévkové lžíce olivového oleje

Na nálev budete potřebovat

0,5 l vody, 0,4 l vínového octa, 175 g hnědého cukru, 2 polévkové lžíce hořčičných semen, 1 polévková lžíce soli, 1 polévková lžíce zázvoru

Postup

  • Připravte si nálev.
  • Zeleninu a jablka nakrájejte na menší kostky. 
  • Cibuli osmahněte na oleji do sklovita, přidejte ostatní zeleninu, jablka a zalijte nálevem. 
  • Nechte vařit na mírném ohni asi hodinu, přičemž hrnec nezakrývejte. 
  • Když hmota zhoustne, naplňte jí sklenice a ty uzavřete. 

Čatní je vhodné k čerstvému ​​chlebu, k masovým či rybím jídlům.

Myslete na solanin

Ještě jednou je třeba zdůraznit, že zelená rajčata zpracována do jakékoli podoby nejsou vhodná pro každodenní konzumaci v nekontrolovaném množství jen proto, že jich máte hodně. Solanin se vařením, kvašením ani trávením neodbourá. Pro dospělého člověka je nebezpečný v denní dávce 25 mg, přičemž 100 g nedozrálých rajčat ho obsahuje 9 až 32 mg. Záleží na tom, jak moc jsou nedozrálá. Pro srovnání, dobře dozrálé plody obsahují 0 až 0,7 mg solaninu.

Co když to přeženete?

Nadměrný příjem solaninu se projeví bolestí hlavy, těžkým žaludkem, škrábáním v krku, závratěmi či zvracením.

Jak obsah solaninu v zelených rajčatech snížit?

V tomto směru se vyplatí zkombinovat nedozrálé rajčata s jinou zeleninou, například s bílým zelím, cibulí a cuketami.

Nechte zelená rajčata dozrát uměle

Pokud nechcete riskovat zdravotní potíže, zkuste rajčata přinutit dozrát i po tom, co je sklidíte zelená. Zde je několik tipů, jak na to:

  • Zelené plody dobře dozrají, pokud je po jednom zabalíte do hedvábného papíru, dáte do bedničky a uložíte spolu se zralými jablky. 
  • Pokud nemáte zelených rajčat mnoho, stačí jejich vložení do mísy spolu s jablkem. Mísu přikryjte potravinářskou fólií.
  • Pomalejší, ale ověřené, je zrání na parapetu jižního okna. Zelená rajčata oberte a naskládejte je do velké 4 litrového láhve spolu s malým jablíčkem (které dáte do středu sklenice) a pak už jen sledujte, jak se pomalu začínají vybarvovat. Já je takto nechávám na terase, kde na ně občas trochu zasvitne i sluníčko, ale pokud je venku velká zima, dávám je dovnitř. Občas zkontroluji zda se některé rajče nezačalo kazit, v tom případě ho vyhodím. Zralá (dozrálá) rajčata postupně odebírám. Tento postup mám léty ověřený, dělala to takto už moje babička celá desetiletí. 

Tato rajčata samozřejmě nikdy nebudou mít takovou chuť jako rajčata dozrálá v zahradě na keři na sluníčku. Ale určitě budou lepší než ty, co koupíte v zimě v obchodě.

Diskuze, komentuj

Stačí vyplnit jen jméno. Email nemusíte zadávat.