Take a fresh look at your lifestyle.

Jak zpracovat ačokču

Ačokča, korila či lidově paprikookurka je tropická liánovitá rostlina původem ze zemí Jižní Ameriky. Jde o oblíbenou zeleninu v oblasti And, v Evropě však tolik známá není. Přesto není příliš těžké si ačokču doma vypěstovat i u nás, a následně tak sklidit její exotické plody. 

Základní údaje o rostlině

Ačokča běžně dorůstá délky více než 10 metrů, zpravidla však bývají její rostliny menších rozměrů. K velikosti jí pak pomáhají popínavé úponky, kterými vytváří několik větví. Listy jsou dlanitě složené a mají pilovité okraje. Květy jsou pak jednopohlavní. Nejvýznamnější částí rostliny jsou ale samotné plody. Ty mají světle zelenou barvu a připomínají ploché bobule podlouhlého tvaru. Jsou zhruba 20 centimetrů dlouhé a 8 centimetrů široké, přičemž svým vzhledem skutečně vypadají podobně jako kříženec paprikookurky.

Ačokča

Jak na pěstování

Ačokča se dá poměrně snadno vypěstovat přímo ze semen. Nejvhodnější obrobí pro výsev je začátek dubna, kdy už začíná převládat teplejší počasí. Semana nejprve vysaďte do květináčů s kompostem. Jakmile se objeví první sazenice, můžete rostliny přesunout do skleníku, případně i ven, pominuly-li ranní mrazíky.

Rostliny nezapomeňte dostatečně zalévat, zejména do doby, dokud se plně nerozrostou. Půda by měla být bohatá na dusík a fosfor, nebojte se tedy hnojit. Myslete také na to, že jde o popínavou rostlinu, která by měla během svého růstu mít k dispozici plot či jinou oporu. Během léta zpravidla vykvetou první květy, přičemž je třeba mít na mysli, že z opylování je třeba umožnit přístup hmyzu. Pouze tak se na ačokči objeví kýžené plody.

Sklízení ačokči

Sběr zralých plodů paprikookurky je poměrně jednoduchý a stejný jako v případě jiných podobných druhů zeleniny. Po zpracování je pak vhodné ponechat si semena z plodu pro další výsev. Kromě samotných plodů pak můžete sklízet také listy či samotná semena, která jsou jedlá.

Jak ačokču využít (nejen) v kuchyni

Pro zpracování ačokči na vaření či přímou konzumaci se nejlépe hodí plně vyvinuté, avšak lehce nezralé plody. Ty využijete také například při přípravě nakládané zeleniny a salátů. Svou jemnou chutí pak ačokča připomíná podobné tykvovité plodiny. Pokud se pak plody nechají dozrát, jsou vhodným zdrojem pro samotná semena.  Ze semen plodů lze připravit například výborný čaj.

Zralé plody se mohou plnit sýrem, rybami nebo masem a zapékat, aby se připravily plněné papriky. Z čerstvých plodů této rostliny lze také lisovat jejich šťávu. Listy a mladé výhonky rostliny lze konzumovat jako zelenou zeleninu.

Přínos ačokči pro lidské tělo

Korila je v Jižní Americe používána již několik století, přičemž kromě samotné nenáročnosti jejího pěstování se těší velké oblibě kvůli celé plejádě zdraví prospěšných účinků. Její konzumace tak například účinně snižuje hladinu cholesterolu v krvi a dokáže regulovat také množství přijímaných tuků. Celkově přispívá ačokča k čištění krve, omlazování organismu a fyzické revitalizaci. Nezřídka se pak extrakty z rostliny konzumují ve formě prášků pro kontrolu obezity či jako přírodní regulátor vysokého krevního tlaku.

Ačokča navíc prokazatelně pomáhá na křečové žíly, problémy s trávením či funkcí ledvin a jater, dokonce má i analgetické a protizánětlivé účinky.

Další zajímavosti o ačokči

Paprikookurka je lidem známá již několik tisíc let. Již starověcí šamani se snažili její účinky využívat v rámci svých rituálů, v rámci kmenového léčitelství se kořeny ačokči používaly na čištění zubů. Ačkoliv pak jde o obecně prospěšnou potravinu, objevují se také nežádoucí účinky, spojené zejména s její nadměrnou konzumací.

Kromě negativního vlivu na krevní tlak tak může korila vyvolávat nevolnost či problémy s játry. Jako u všech přírodních léčiv tak platí, že všeho s mírou, a doplníte-li ačokču ve vašem jídelníčku vyváženou stravou, budete z její konzumace jen a pouze prosperovat.

Diskuze, komentuj

Stačí vyplnit jen jméno. Email nemusíte zadávat.