Take a fresh look at your lifestyle.

Zavařování vlašských ořechů

Vlašské ořechy jsou pro vysoký obsah vitamínů významný doplněk stravy. Oblíbené jsou zejména při přípravě nejrůznějších druhů jídel a dezertů, ale i jako zdravá pochutina. Pokud máte bohatou každoroční úrodu, při správném uskladnění je můžete v kuchyni využívat celý rok.

Zamražení vlašských ořechů

Skladovat se dají v mrazničce. Při stálé teplotě pod bodem mrazu vydrží i tři čtvrtě roku, aniž by se snížila jejich chuťová a vzhledová kvalita.

Výhodou je, že mražené vlašské ořechy můžete ihned použít při vaření, dají se velmi snadno krájet a strouhat. Do mrazničky je uložte v pevně uzavřené plastové nádobě nebo mikrotenovém sáčku.

Uložení vlašských ořechů v lednici

Pokud doma či na chatě nemáte mrazničku, můžete využít i ledničku. Zde však vydrží podstatně kratší – zhruba 3 až 4 měsíce.

Ořechy v medu

Zajímavým řešením je naložení ořechů do medu. Stačí je vložit do sklenice medem v poměru 1: 1, na velmi mírném plameni zahřát, promíchat a následně naplnit do čistých suchých sklenic.

Zavařování vlašských ořechů

Možná vás to udiví, ale jádra vlašských ořechů je také možno zavařit.

Varianta I – zavařovací hrnec

  • Do zavařovací láhve nasypte ořechy a neprodyšně ji uzavřete víčkem – nejlépe novým.
  • Zavařujte přibližně 90 minut při teplotě 85 stupňů Celsia v zavařovacím hrnci.
  • Sklenice je třeba zatížit – jejich obsah je lehký. Sklenice by vyplavaly nad hladinu.

Varianta II – mikrovlnná trouba

Zavařování ořechů v mikrovlnné troubě je snadné, rychlé a nevyžaduje prakticky žádné zkušenosti se zavařováním. Jak postupovat?

  • Připravte si umyté a suché sklenice.
  • Nasypte do nich ořechy asi 1 cm pod okraj.
  • Otevřené sklenice vložte do mikrovlnné trouby.
  • Mikrovlnnou troubu zapněte na nejnižší stupeň a nechte běžet asi 3 minuty.
  • Jakmile sklenice vyndáte z trouby, ihned je uzavřete víčkem a otočte dnem vzhůru.

Sklenice nechte vychladnout a přesuňte je na suché, chladné a temné místo.

Zavařené ořechy vám vydrží klidně i čtyři roky.

Vlašské ořechy – chutné zdraví

Vlašský ořech je koktejl vysoké koncentrace těch nejdůležitějších živin. Obsahuje:

  • 16 až 22 % bílkovin,
  • 64 až 70 % (převážně nenasycených) tuků,
  • 15 až 18 % sacharidů, 
  • 2,5% minerálů,
  • další vitamíny a biologicky aktivní látky.

(Pro srovnání:

  • vepřové maso – obsahuje v průměru 16,5% bílkovin, dobrou porci nežádoucích nasycených tuků a zůstatek tvoří prakticky jen voda, nepočítáme-li chemické zbytky z krmiv, stimulátory růstu a léčiva;
  • hovězí maso – obsahuje 18,5% bílkovin
  • drůbež – pokud není “napumpována” vodou, přibližně 20% bílkovin.

Navíc tepelnou úpravou se podstatně snižuje využitelnost a zdravotní efekt bílkovin obsažených v mase!)

Ořechové bílkoviny jsou lidskému tělu velmi prospěšné. Jejich předností je, že neobsahují cholesterol ani velké množství nežádoucích nasycených tuků. Přestože je v ořechách až 18% sacharidů, jsou to převážně oligosacharidy, dextriny a jen málo sacharózy, takže se jich nemusí obávat ani diabetici.

Ořechy jsou bohatým zdrojem B-komplexu, z antioxidantů jsou slušně zastoupeny vitamín E, betakaroten a vitamin C (nejvíce vitaminu C obsahují ořechy před úplným dozráním, když mají ještě měkkou skořápku).

  • Pokud dáte dětem do školy na svačinu hrst ořechů místo sušenky, zvýší se jejich pozornost, soustředěnost a paměť.
  • Ořechy jsou nápomocné i při hubnutí, protože zmírňují hlad. Pokud si před jídlem dáte pět až šest půlek ořechových jader, snížíte svůj apetit a méně sníte.

Odborníci tvrdí, že pravidelnou konzumací ořechů (hrst ořechů alespoň pětkrát týdně) si snížíte riziko infarktu až o 50%.

Diskuze, komentuj

Stačí vyplnit jen jméno. Email nemusíte zadávat.