Take a fresh look at your lifestyle.

Zavařování květáku

Je škoda, že tak nějak přirozeně upřednostňujeme před květákem brokolici. Květák je totiž velmi zdravá, výživná a chutná zelenina. V květáku najdeme například indol-3-karbinol a sulforafan, které se dávají do souvislosti s prevencí rakovinových onemocnění, cukrovky či nadváhy. A tak příště, až budete chtít vložit do košíku brokolici, přidejte k ní i květák. A víte, že květák je možno i zavařit? Ano, je to tak. Mnoho lidí to sice nedělá, přitom zavařování květáku není nikterak složité.

Pár zajímavostí o květáku

  • Květák má skvělé složení

100 gramů čerstvého květáku obsahuje pouze 25 kcal, 5 g sacharidů, 2 g proteinů a 2 g vlákniny. Z vitaminů je zastoupen hlavně vitamin C, v menším množství vitaminy ze skupiny B a vitamin K. V této zelenině se nacházejí také minerály a stopové prvky, například vápník, měď, železo, hořčík, mangan a zinek. Jedná se tedy o zeleninu, která přispívá ke správnému fungování lidského organismu a dodává do těla živiny, které mnohým chybí.

  • Květák chrání před rakovinou

V květáku se nacházejí několik zajímavé látky, např. sulforafan a indol-3-karbinol, které se dávají do souvislosti zejména s prevencí některých druhů rakoviny (děložního čípku, prsu, prostaty, tlustého střeva a vaječníků). Zajímavý pokus v tomto směru učinili vědci z Center For Cancer Prevention Research z New Jersey – zjistili, že kombinace květáku a kurkuminu pomáhá rakovině předcházet, a dokonce i napomáhat při její léčbě.

  • Květák prospívá trávení

Denně bychom měli přijmout alespoň 30 g vlákniny. 100 gramů květáku jí obsahuje 2 gramy, což rovněž přispívá k pocitu sytosti a správnému fungování trávení.

  • Květák nakopne váš mozek

V květáku se nachází vitamín B8, známý jako cholin. Je důležitý pro správnou činnost nervové soustavy a svalů. Dává se do souvislosti i se zlepšením kognitivních funkcí, podporou paměti a soustředění.

Jak vidíte, květák by se měl v různých podobách (syrový, vařený, smažený, nakládaný …) vyskytovat ve vašem jídelníčku co nejčastěji. Vařený květák, květáková polévka nebo dokonce smoothie ze syrového květáku jsou poměrně známé dobroty. Někteří z vás ale možná nevědí, že i květák je možno zavařovat – nakládat. Pojďme si říci, jak na to.

Zavařování květáku

Květák můžete zavařovat buď samotný, nebo v kombinaci s další zeleninou. Pokud se rozhodnete pro druhou variantu, nejlepší je kombinace s mrkví nebo cibulí.

  • Zavařený květák ve slaném nebo sladkokyselém nálevu chutná jako samostatná chuťovka. Třeba večer k televizi při sledování oblíbeného seriálu nebo při jiné speciální příležitosti.
  • Zavařený květák je vynikající také jako doplněk na topinky.
  • Ze zavařeného květáku a můžete vyrobit skvělé pomazánky, můžete ho použít také jako oblohu při v přípravě obložených talířů a obložených mís.

Květák ve slaném nálevu

Pokud si chcete pochutnat na zavařeném květáku (ale třeba také na fazolových luscích, cuketách, růžičkové kapustě a další zelenině) ve slaném nálevu, nemine vás takzvaná dvojí sterilace. Ničí sice konzistenci zavařené zeleniny, mění její chuť k horšímu, snižuje množství vitamínů. Pokud však chcete k zavaření květáku použít pouze slaný nálev, nedá se nic dělat. Budete muset květák sterilovat dvakrát s časovým odstupem 24 hodin.

Možná vás teď napadá, proč ovoce stačí sterilovat pouze jednou, zatímco zeleninu ve slaném nálevu je třeba sterilovat dvakrát. Jde o to, že v kyselém prostředí ničí sterilační teplota mikroorganismy intenzivněji než ve slaném či neutrálním.  U zavařování květáku ve slaném nálevu mnohé, zejména hnilobné mikroorganismy přežijí první sterilaci ve formě spor, které pokojové teplotě posléze znovu vyklíčí. Proto je nutná 2. sterilace, která je zničí.

Květák ve sladkokyselém nálevu

Pokud se však rozhodnete pro sladkokyselý nálev (stejně jako u při zavařování okurek) budete moci květák a jemu podobnou zeleninu sterilovat pouze jednou. Je to méně pracné, navíc si zelenina uchová více vitamínů.

Diskuze, komentuj

Stačí vyplnit jen jméno. Email nemusíte zadávat.