Take a fresh look at your lifestyle.

Natto

Vláknitý, lepkavý, mazlavý a hutný zkvašený sójový pokrm – tak přesně bychom mohli charakterizovat natto. Je ceněno především pro vysokou nutriční hodnotu (vysoký obsah vitaminu K2) a příznivé bakteriální účinky, za nimiž stojí enzym nattokináza. Natto se připravuje fermentováním (kvašením) vařených sójových bobů pomocí bakterie Bacillus subtilus.

Japonci si bez této pochoutky svou každodenní snídani vůbec neumí představit. My, Evropané, máme poněkud problém s poměrně intenzivním čpavkovým zápachem, který se z natto line. Ale to máte jako s tvarůžkami. I na jejich “vůni” si člověk musí nejdříve zvyknout. Pak už na ně nedá dopustit.

Sójový sýr natto. Proč ho konzumovat?

  • Natto vám nabídne bohatý zdroj bílkovin, vápníku, železa a vitaminů řady B.
  • Díky fermentaci (kvašení) se jedná o potravinu, která je lehce stravitelná. Natto, jako všechny kvašené potraviny, upravuje trávení. Vysoké množství probiotik totiž upravuje narušenou střevní mikroflóru.
  • Díky enzymu nattokináza se nebudete muset obávat trombózy a infarktu. Enzym nattokináza totiž omezuje krevní srážlivost. (Pozor – natto kvůli nattokináze nekonzumujte, pokud užíváte léky na ředění krve!)
  • Studie uvádějí, že natto je prevencí proti rozvoji demence.
  • Natto předchází svalovým křečím a snižuje cholesterol.
  • Natto čistí krev, proto svému konzumentu zajistí mladistvý vzhled.
  • Vzhledem k obsahu vysokého množství antioxidantů je konzumace natto rovněž prevencí před zhoubným bujením.
  • Natto obsahuje velké množství vzácného vitamínu K2. Tento vitamin se běžně v potravinách nevyskytuje. Je však velmi důležitý pro správné využití vápníku v kostech. Na druhé straně vitamín K2 dokáže odstraňovat nebezpečný vápník z cév.

Jak si připravit natto v domácích podmínkách

Natto si dnes můžete koupit v některých prodejnách zdravé výživy. V běžných obchodech ho ale nedostanete. Můžete si však natto připravit doma, a mít ho tak kdykoli po ruce. Natto tak budete mít vždy čerstvé a kvalitní.

Budete potřebovat

sojové boby, natto startér (bakteriální kultura Bacillus subtilus natto)

Postup

  • Sojové boby opláchněte a namočte na cca 4 až 6 hodin do vody.
  • Vodu slijte.
  • Boby přendejte do tlakového hrnce a zalijte čerstvou vodou.
  • Vařte bez pokličky a sbírejte pěnu.
  • Jakmile se přestane pěna vytvářet, odstavte tlakový hrnec z plamene, uzavřete pokličkou, vraťte na mírný plamen a nechte pod tlakem vařit. (Jak dlouho byste měli boby ve svém tlakovém hrnci vařit, si budete muset předem vyzkoušet. Boby budou uvařené tehdy, když je budete moci snadno rozmáčknout mezi prsty. Podle typu vašeho hrnce to může být již po 15 minutách, nutná doba vaření však může být i 50 minut.)
  • Jakmile si budete jisti, že jsou boby uvařené, sporák vypněte a přibližně po 10 minutách hrnec otevřete.
  • Uvařené boby přeceďte přes síto a nechte ochladit na přibližně 40 ˚C.
  • Teď přichází čas pro natto kulturu. Rovnoměrně jí boby posypte a vše důkladně promíchejte. Promíchanou směs vložte do nízkých zavařovacích sklenic s širším dnem. Vrstva natto nesmí být vyšší než 5 cm.
  • Sklenice uzavřete tak, abyste zamezili přístup vzduchu na minimum. Pokud nemáte vhodná víčka, můžete použít i potravinovou fólii. Tu však na několika místech propíchněte jehlou.
  • Uzavřené nádoby vložte do trouby vyhřáté na 40 ˚C a nechte cca 24 hodin probíhat fermentaci. Vyndejte hotové natto z trouby a uložte ho do lednice. Fermentace se zastaví.

A teď můžete začít vyrábět zdravé pomazánky ochucené sójovou omáčkou, přidávat si natto do horké rýže, špaget nebo japonských nudlí. Někomu chutná natto na opečených toustech s máslem, někomu dokonce v polévce.

Poznámka

Boby lze uvařit i v obyčejném hrnci. Doba vaření se však protáhne na několik hodin.

1 Comment
  1. Elena says

    Dobrý den, kde se dá koupit kultura natto ? děkuji, Elen

Diskuze, komentuj

Stačí vyplnit jen jméno. Email nemusíte zadávat.